Varför ändra ett vinnande koncept? Jo, för att det helt enkelt är dags, berättar Lagunitas Brewing när de i vår rullar ut sina produkter med ny förpackningsdesign. Det är första gången sedan bryggeriet startade 1993, som man ger sina etiketter och burkar en ny look. Och här i Sverige har den nya Lagunitas IPA-burken börjat att synas på Systembolagets hyllor, till mångas förtjusning.
Det gäller ju framför allt att spegla vad som finns inuti förpackningen och det är nästan så att den nya designen får Lagunitas IPA att bli ännu godare. De både lättare och kraftigare syskonen DayTime IPA och Maximus IPA får snart också sina nya kläder.

Ta fram grillen och servera Lagunitas därtill
Och på tal om innehållet. Medan du sippar på en Lagunitas och beundrar den nya förpackningen vill vi påminna om hur bra alla tre Lagunitas-ipor fungerar ihop med framför allt vårens första barbecue-mat. Visst, Lagunitas IPA är även toppen till påskmaten, men vi hämtar idag inspiration från Heston Blumenthals Perfect Chips & Burger. Här är ett recept på svenska: Högrevsburgare med perfekta pommes.

Så, då vet du vad du kan laga och servera därtill när grillen bärs ut på verandan eller på balkongen i första vårvärmen. Såklart fungerar annars även ugnen fint, men innan du planerar måltiden och inköpen, här berättar Lagunitas mer om sin nya look:
Lagunitas Brewing berättar om re-designen
Varför göra om designen?
Flera av våra core-öl blev designade som hastigast av vår grundare, i en Kinko’s copyshop i en galleria. Vi hade fullt upp med att flytta och att skapa nya brygder, så flera etiketter kom till av bara farten. Nu, efter nästan 30 år med bryggning av goda öl, samlade vi ett skickligt team inom PR och design för att ta sig tid tillsammans att verkligen matcha vad som finns på insidan av våra förpackningar med vad som finns på utsidan!
Varför nu?
Hmm… det var dags. Vi frågade våra fans vad de tänkte om vår look och vi fick mycket respons. Ett citat som stod ut var ”Window 95! Det känns som om etikettdesignen har stått stilla i 20 år.” Och de hade rätt! Den visuella uppfräschningen har behövts sen länge. Vi känner att den har tagit med sig de bästa elementen från förr och samtidigt pushat oss framåt till Lagunitas framtid och till framtidens nya ölbryggning.
Vem har skapat den nya designen?
Till skillnad från nästan alla större märkens re-design leddes våran till 100% av vårt kreativa in-house-team. Den stora fördelen har varit att få den konsekventa och sammanhängande stilen från det gäng som har lagt ner jobb på vår senare design och på alla detaljer, inklusive specialdesign eller ibland felstavningar.
