Schlitz

Schlitz - genre

When you’re out of Schlitz, you’re out of beer” lyder en av den mest kända ölreklamen i USA från 1900-talet. Det ikoniska ölet skapades redan 1849 i Milwaukee av August Krug, och övertogs 1858 av Joseph Schlitz som grundade Jos. Schlitz Brewing Company. Precis som för det andra stora märket från samma stad, Pabst, var det en immigrerad tysk som banade väg för lagerölets popularitet i USA.

Från och med förra sekelskiftet var det just Pabst och Schlitz som turades om att vara Amerikas största bryggeri, en tävling som Schlitz oftast ledde ända fram till 1950-talet. Man stoltserade därför med en annan känd slogan: ”The beer that made Milwaukee famous.”

På 1960-talet lanserades kampanjen Schlitz Gusto för att understryka att Schlitz’ öl hade mer karaktär i smaken än andra öl, vilket delvis stämde då man använde större mängder humle. Det klassiska receptet övergavs på 1970-talet när bryggeriet skar ned på kostnader i den hårda konkurrensen och övergick till enklare och snabbare bryggningsprocess och recept.

Schlitz hade sedan en konstant nedgång fram till 1990-talet då det köptes av Pabst Brewing Company. Pabst lyckades med konststycket att skaka liv i det historiska märket och återskapade några år senare efter noggrann efterforskning det genuina Schlitz Gusto-receptet.

Idag åtnjuter Schlitz en ny storhetstid med försäljning i så gott som alla amerikanska delstater och i många länder världen runt.

Se våra produkter från Schlitz

Schlitz logotyp



Galateas Nyhetsbrev

Hör av dig till oss!

Kontakta oss