I slutet av 2009, vid 26 respektive 27 års ålder bestämde sig Jacques och Guillaume för att relansera det historiska varumärket Gallia. Detta skedde i samförstånd med en av varumärket Gallias ättlingar och man startade sitt äventyr med spänning. Simon Hicher var den första bryggaren i Gallia-renässansen. Han gick med i företaget för att återuppfinna det parisiska bryggarvet tillsammans med de två grundarna, sedan 2016 är Remy kreativ bryggare hos Gallia.
Det var på rue Sarrette, i det nuvarande 14:e arrondissementet i Paris, som brasseriet som kallas La Nouvelle Gallia grundades. Flera bryggerier etablerades sig också i detta distrikt och gynnades av stenbrotten i källaren för att göra jäskällare och andra källare användes för förvaring. Det var 1890 som JJ Wohlhüter, ursprungligen från Alsace, öppnade sitt bryggeri och utvecklade sin verksamhet till den grad att det 1896 blev det viktigaste parisiska bryggeriet. År 1900 upplevde Gallia sin storhetstid och vann guldmedaljen på världsutställningen. Trettio år senare, 1932, producerade bryggeriet 150 000 hl per år.
Under 1940- och 1950-talen fortsatte produktionen men minskade p.g.a. svårigheterna i samband med andra världskriget. I början av 1960-talet, hotad av konkurrens, övergavs produktionen av Gallia-öl gradvis och bryggeriet förstördes 1968.
Det var under studietiden som Guillaume Roy och Jacques Ferté utvecklade en passion för öl. Idén om ett gemensamt projekt grodde 2006 när Jacques skrev sin avhandling om skapandet av ett mikrobryggeri i Picardie. För sin del startade Guillaume 2007 ett kafé i Normandie där han erbjuder flera specialöl.
Tanken på att ge tillbaka en öl till Paris grodde sedan, från en enkel observation, att Paris var en av de enda huvudstäderna som inte hade sin egen öl! Under 2009 utbildade Guillaume och Jacques vid Lycée Agricole de Douai sig inom bryggning av bryggmästaren Olivier Sénéchal. De köpte ett bryggkit och gjorde sina första amatörbryggningar.
I juni 2016 rekryterade Gallia Rémy, en självlärd bryggare, som kommer att tillföra mycket kreativitet till ölen och väcka amatörernas nyfikenhet. Medan ölen gradvis ökar i finess och rykte splittrades teamet 2017 i och med öppnandet av Gallia-baren, platsen blev ett emblem för Pantins nya dynamik. Under 2019 har företaget mer än femton anställda, unga, dynamiska och motiverade att försvara den goda smaken av fransk hantverksöl!