Ett välsmakande stycke historia upprepar sig – ikoniska varumärket Grönstedts lanserar åter glögg. År 1895 skapade Grönstedts grundare Johan Daniel Grönstedt sitt klassiska recept på glögg. Nu startar ett nygammalt kapitel i Grönstedts historia när varumärket för första gången på 127 år lanserar glögg i sitt sortiment.
J.D. Grönstedts & Co var under 1800-talet Sveriges största vinhandlare och förutom cognac och punsch sålde de även vinglögg, utifrån grundaren Johan Daniel Grönstedts egenkomponerade recept. De var även först med att saluföra och introducera glögg som en juldryck i Sverige. Glögg är helt enkelt en del av Grönstedts DNA och när varumärket nu för första gången sedan 1895 lanserar drycken rör det sig om en starkvinsglögg av traditionell karaktär med moderna inslag.
Den nya glöggen har en mörk och intensivt fruktig smak, påbackad av kardemumma och julkryddor. Varsamt kryddad med kardemumma, och en lätt touch av kanel, kryddnejlikor, torkad pomerans, stjärnanis och ingefära.
- Vi är mycket stolta att kunna presentera Grönstedts Starkvinsglögg nu till jul, en riktigt klassisk stil som vi tror många kommer att tycka om, säger Jens Henricson, produktchef för Grönstedts på Galatea.
J.D Grönstedt satte stolthet i att framställa och förädla drycker av absolut högsta kvalitet och än idag präglas Grönstedts varumärke av hans arv. Grönstedts glögg är det senaste resultatet och med sin klassiska karaktär och rika smak är förhoppningen att den blir ett uppskattat och återkommande inslag på det svenska julbordet.
Grönstedts glögg finns på Systembolaget från den 1 november 2022.
För frågor om Grönstedts produktsortiment kontakta: Jens Henricson, jens@galatea.se
Publicerad2022-11-01
Fler nyheter från Grönstedts
Vi rekommenderar
Nyhet
Guld till Grönstedts i Svenska Designpriset!
Designen på Grönstedts Le National 2022 får ta emot guld i kategorin förpackningar mat & dryck i årets tävling Svenska Designpriset 2022. Jätteroligt att få beskedet hälsar Jens Henricson som är varumärkesansvarig för Grönstedts hos Galatea.